torsdag den 19. januar 2017

Foccacia langtidshævet

Dej:
5 dl lunkent vand
25 g gær* (undlades hvis der bruges landbrødsmix fordi der er tørgær i) kan nøjes med 15g, hvis den får 10 timers hævetid.
2 tsk. FiberHusk (loppefrøskaller)
2 tsk. salt
1 tsk. honning
 7 dl Glutenfrit mel (jeg brugte Finax Landbrøds mix)
2 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
-----
Krydderolie:
1 1/2 tsk. tørret eller frisk rosmarin, lidt timian, lidt basikilkum
1 tsk. salt
2 spsk. oliven olie
evt. et lille fed hvidløg

for extra smag kan sorte oliven presses ned i brødet

Smuldr gæren i en skål og tilsæt vandet. Rør rundt til gæren* er opløst.
Tilsæt FiberHusk, olivenolie, salt og honning. Rør rundt og lad det trække i ca. 10 min. Hæld melmixen i og ælt dejen i en røremaskine i 5-10 min..

HURTIG VERSION:
Dejen skal føles klæbrig. Lad dejen hvile i skålen under et viskestykke i ca. 30 min. et lunt sted.
Brug lille bradepande (25×35 cm). Læg dejen i formen og tryk den ud, så den dækker hele bunden. Lad brødet hæve et lunt sted i 15-20 min. Lige inden brødet skal i ovnen prikkes huller  dejen. Pensl det hævede brød med Krydderolien.
Sæt ovnen på 175ºC. Pensl det hævede brød med Krydderolien. Bages midt i ovnen i ca. 35 min.

LANGTIDS VERSION:
Brug en  lille bradepande (25×35 cm). Læg dejen i formen og tryk den ud, så den dækker hele bunden. Lad dejen hæve et køligt sted 6-10 timer. Lige inden dejen skal i ovnen prikkes huller i dejen med en finger. Pensel det hævede brød med Krydderolien.

Bages v. 175C i 35 min.

Ingen kommentarer: