onsdag den 28. december 2016

Glutenfrie Fiberrige chiaboller

Ca. 18 boller 

4 spsk. chiafrø + 3 dl vand (skal stå og trække i 15 min.)

200 g fuldkornsrismel eller RødFinax
200 g blendede glutenfrie havregryn eller gf.
4 spsk. FiberHusk 
2 tsk. tørgær
2 tsk. salt
2 spsk.  god olie f.ex. olivenolie
6 dl lunkent vand



Sæt chia frøene i blød i 15 min..
I en stor skål blandes alle de tørre ingredienser inkl. tørgær. Efter de 15 min tilsættes chiafrø og de 6 dl lunkent vand (Lunkent er vigtigt for at aktivere gærcellerne. Røres godt sammen til en tyk grød.
Du kan nu vælge at lade det langtidshæve i køleskabet, ved ført at lade det stå i 15-20 min. og herefter sætte i køleskabet natten over.
Eller lade dejen hæve 30 minutter i skålen og herefter forme boller med to store skeer. Lad dem derefter hæve  30 minutter igen. 
Bag bollerne ved 190 graders varmluft 45-60 minutter afhæng af størrelse, indtil de er gyldenbrune. Jeg lavede præcis 18 boller og de fik 55min så var de gode.


Ingen kommentarer: