tirsdag den 3. maj 2016

Pizza i gasgrill

 Dette giver to medium pizzaer, til 2-3 pers.

25g frisk gær
4½ dl lunt vand
2 spsk. olivenolie
1½ tsk. salt
ca. 600g jeg brugte halvt af hver Finax rød/Fiberbagemix fra Urtekram
En PIZZAbagesten

Rør gæret ud i vandet, tilsæt olie og salt. Rør melet i og tilføj mel lidt efter lidt til dejen er let , men ikke klistret. Du skal kunne rulle den ud uden den hænger i kagerullen. Rør det sammen, f.ex. på bagemaskine på "lang, dej". Eller rør i min 5 min. og lad hæve 30 min. Herefter laves to lige store kugler, som rulles ud på bagepapir , prik i dejen med en gaffel og herefter hæver den ved stuetemp. i 20min. HUSK at klippe bagepapiret til så det passer med bagestenen ellers går der ild i bagepapiret.
Vi brugte gasgrill med 4 brændre som alle stod på 350C. I selve rummet er der dog kun cirka 300 grader. Giv pizzaen med fyld 8 min.
Har du ikke en gasgrill se da opskriften på pizza i kuglegrill her.

En super simple tomatsauce:
2 spsk. olie
1 fed hvidløg (skal bare presses flad under en kniv)
1 flaske passata (purerede tomater)
½ tsk. salt
½ tsk. honning eller sukker

Hvidløget i olien,. Fjern hvidløget. Tilsæt passataen og lad den riste lidt før du skruer ned. Lad det simre 15 min. Det må IKKE koge, det ødelægger den gode smag i tomaten. Lad det køle ned. Hvis saucen er varm når den kommer på dejen, trænger den ned og gøre dejen våd og gummiagtig.

Jeg lægger osten som det nederste fyld så bliver det ikke brændt.


Ingen kommentarer: