fredag den 27. maj 2016

Glutenfrie vegetar "kødboller"


Ca. 4 pers.
90g Gulerod (knoldselleri for en mere voksen version)
30g hasselnødder eller anden nød du kan lide
500g drænede kikærter (2 dåser)
1 løg
2 fed hvidløg
1 æg
1 spsk. oregano eller tørret basilikum.
½ tsk. salt + peber
3 spsk. gf. mel. Jeg brugte dog glutenfrie havreklid.

evt. ting til en tomatsovs.

Riv gulerødderne fint. I en foodprocessor hakkes nødder, kikærter, løg og hvidløg. Tilføj gulerødderne og kør det til det er en ensartet masse, hjælp evt. til med en dejskraber. Tilføj æg, oregano mel/havregryn, salt og peger. Rør det i nogle min. Lad det hvile i køleskabet minimum 20 min.
Med en tsk. formes små kugler. Steges på en pande med rigeligt olie, skal have 2 min på hver side sådan cirka.
De smager som en slags falafler, kan bruges til en salat, f.ex min Edamame-avocado-mango salat som på billedet, eller i en pandekage/tortillia. Er det til en salat er den en god ide at lave en nem tomatsovs til, da det eller er lidt tørt.
Jeg overvejer at prøve at putte lidt chiafrø i for at stabiliserer dejen mere og for at se om det gør dem mere saftige. Skriv hvis i prøver det før mig.

Her blev de guflet af stor og små.





Ingen kommentarer: