mandag den 14. december 2015

Super lækkert naturlig glutenfrit surdejsbrød

Jeg plejer ikke at gøre reklame for andres ting, men jeg bliver nød til, fortælle jer om en ny bog.
Bag uden gluten af Jessica Frej og Maria Blohm. - JULEgaveidé ;-)

Den er fyldt med opskrifter som er NATURLIG glutenfri. Jeg fik bogen af min veninde og det er fantastiske gave <3 .="" nbsp="" p="">
Jeg har prøvet at lave vildgær og surdejsbrød efter den og det blev vidunderligt, faktisk vil jeg gå så langt som til at sige det er det bedste GF brød jeg har lavet nogensinde. Og "den smager ikke glutenfri", som min mand siger (han må gerne spise gluten, så han har en sammenligningsgrundlag).
Nedenfor kan I se produktet fra vidgør til færdigt brød. 
Den tager tid, men det ER det  tiden værd. 
Gæren tager 4-6 dage at lave (jo længere jo bedre). Dejen skal hæve 2 x 4 timer og 1 x 10 timer. Min fik længere hævetider, da det passede bedre med min hverdag, men det skader absolut ikke.
Læs opskriften i bogen nøje, den er lidt kringlet, der er tre trin, og alle tre trin skal lægges sammen for at vide, hvor meget mel du skal bruge ialt (den snød mig lidt første gang).

Vildgær lavet på vand, sukker, honning og dadler (obs. for gluten på dadlerne)

Lækker let luftig dej efter tre hævninger, drysset med boghvedemel

Nam nam så er brøde ude af ovnen.



Færdige produkt, smager og dufter skønt

Ingen kommentarer: