onsdag den 4. januar 2012

Pølsebrød/Flútes

4 dl håndvarmt vand

25 g gær

1 spk Psyllium/FiberHusk

25 g olie

1½ tsk salt

500 g fint glutenfrit mel (jeg brugte den røde fra Finax og Semper lavprotein)

Evt. sesamfrø

Bland det håndvarme vand og gær. Tilsæt FiberHusk, føres 2-3min. Lad det stå og samle sig i 10 min. Tilsæt derefter salt og olie. Bland melet i. Hæver 30min et lunt sted. Den klistrede dej røres igen. Hældes ud på et olieret bord. Del dejen i 4-8 stykker. Tag olie på hænderne det gør håndtering nemmere, og dejen bliver ikke så tør som, hvis du bruger mel til at håndtere dejen. Drys med sesamfrø.

Brødene hæver på bradepander på 2 plader et lunt sted. Dækkes med et fugtig klæde. Hæver 30-45min.

Tænd ovnene på 250C. Sæt en skål vand in i bunden. Bag brødene 10 min ved de 250C. Derefter fjernes vandet, og ovnen skrues ned på 200C. Bages yderligere 5-7 min, til de lyder hule når der bankes på brødets bund.

Fryse egnet (med mindre du bruge mere en 50% majsmel - som har en tendens til gør brødet tørt efter frysning)


Ingen kommentarer: