lørdag den 5. december 2009

Når ovnen alligevel var tændt - så kunne man lige....

Ja, det er ikke løgn; Jeg har haft gang i noget bagning igen.
I dag var det Rugbrød, Foccacia og franskbrød m. sesam.
Og de opskrifter skal i da have.

Foccacia

25g gær
5 dl vand
2 stk. salt
3.spsk. olivenolie
1 tsk. sirup el. akaciehonning
2 tsk. Fiber Husk
ca. 500g glutenfrit mel (Jeg brugte: Doves hvide mel, kikærtemel eller Hammermühle Hell mel)

Gæren udrøres i det lunkne land. Salt, olivenolie, sirup/honning og fiberHusk røres i. Dejen hviler i 10 minutter. Melet tilsættes. Rør dejen i røremaskinen i 10 min. (eller brug bagemaskinens lange dejprogram - men rør det sammen før det hældes i bagemaskinen). Den skal være blød og klæbrig. Hæver i 30 min. Dejen slås ned og ligges i en bradepande (25x35cm). Husk at trykke dejen ned i bradepanden inden den skal hæve for 2. gang. Hæver igen 30 min. Pensles med rigeligt olivenolie. Drysses med rosmarin, timian og groft salt. Bages ved 180C i ca. 30 min.

------------------------------------------

Klassisk Franskbrød

500g mel (jeg brugte rismel og Schär's Mix B)
30g Sesamfrø
10g tørgær (1 spsk.)/ 50g frisk gær
100g margarine
3 æg
3dl vand
Lidt salt.

Ingredienserne blandes og hæver til dobbelt størrelse. Bages til brødet lyder hult 30-40min.

-----------------------------------------

Har i fået på mit rugbrød???? Har modificeret det lidt

"Rugbrød"

150g GROFT majsmel
50g Hørfrø
50g Sesamfrø
50g græskarkerner el. solsikkefrø
3dl kogende vand.
Blandes og står i 20 min.
3,75dl mælk
4,75dl vand
75g gær
3 tsk. madkulør (bemærk noget kulør indeholder gluten)
1½ tsk. salt
3 tsk. sukker
2 spsk. GfG (glutenfri gluten) kan undlades
750g glutenfrit mel (Jeg bruger den brune fra Doves, kikærtemel, rismel, hirseflager)

Mælk og vand lunes og blandes med gær. Fiber husk tilsættes og røres i 2-3 min. Resten af ingredienserne tilsættes. Røres i røremaskinen 10-15 min. Dejen hæver i 20-30 min. Bages 225C i 40 min. For at give brødet frugtighed, kan man sætte et fad med vand i bunden af ovnen

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hejsa

Har netop bagt dit rugbrød til min datter, som har glutenallergi. Det første rugbrød, som faktisk ligner rugbrød og som smager sådan. Hun var helt vild med det! Tak for lån af opskriften. Mvh, Christine