mandag den 21. september 2009

Rykker, svar og endelig afklaring!

Jeg sendte ansøgning om tilskud 4.8.09 da jeg ikke gad vente på lægen længere. Og i sidste uge havde jeg så stadig intet hørt fra kommunen. Derfor ringede jeg for at høre om den var gået tabt. Og den var den halvt om halvt, den var blevet behandlet, men ikke effektueret.
I fredags fik jeg endelig det først tilskud. Jeg kan ikke få det med tilbagevirkende kraft fra diagnosen blev stillet, men fra ansøgningsdagen - noget er bedre end intet. Men altså, det skulle så køre på skinner nu. Dog skal jeg søge hvert år, en gang om året, fra nu af og resten af mit liv. Bagemaskinen kunne jeg ikke få betalt, så skulle jeg havde søgt INDEN jeg købte den.

Ang. bearnaise så kan man få flere forskellige uden gluten. Oscars B. købes i bl.a. SuperBest. Men Irma har flere forskellige, bl.a. en rigtig god Belgisk bearnaise uden gluten. Netto har haft en stor bøtte bearnaise på tilbud uden gluten også. Den produceres af Scandic Foods i Vejle.

Vil lige slå et slag for en fantastisk Whisky sauce min mand laver:
1 ds tomatpuré (lille)
100g kærgården
Blandes og smeltes
1 tsk. Rosmarin
2 spsk. Whisky
2½dl piskefløde
1 spsk. sukker
De 4 ovenstående blandes sammen, og tilsættes det smeltede smør. Koges ind og smages til med salt og peber.

Og så til en fantastisk opskrift jeg er stødt på og hele familien elsker:

Lasagne med Majspandekager.
- Majspandekager:
1½ dl Majsmel
1½ dl fint glutenfri mel
½ tsk. salt
6 dl mælk
4 æg

Bandes og laves som alm. pandekager.

Kødsauce:
3 spsk. olie
2 fed hvidløg
2 dl hakket løg
500g hakket oksekød
1 ds. flåede tomater (gerne coops cherry tomater)
3-4 spsk. tomatpuré
1 dl bouillon
evt. 1 dl hvidvin
2 spsk. hakket persille
2 tsk. tørret basilikum
salt og peber

Løgene svitses, tilsæt kødet og brun det. Tilsæt resten. Saucen simre i 15 min under svag varme.

Fyld/ost:
evt. 250g ristede champignoner
3 tomater i skiver
100g flødeost (f.eks. Buko eller Philadelphia)
3-4 spsk. vand
100g mozzarellaost, frisk el. frisk
6 spsk. parmesanost

Flødeosten røres op med vandet og erstatter bechamelsaucen.

I en gryde lægges følgende ting lagvis: Kødsauce, ristede chanc., pandekager, flødeostsaucen, kødsauce, tomat i skiver, små klatter mozzarella, pandekage og resten af kødsaucen. Retten drysses med et tæt lag parmesanost.
Bages i ovnene ved 175C i 30 min.

1 kommentar:

Eva Nynne sagde ...

Super at det nu er gået igennem. Og tak for tip vedr sauce :-)

Mange hilsner Eva