søndag den 15. marts 2009

Når livet er i vejen eller vejen er i livet!

venter igen igen. Tidligst tirsdag får jeg svar på en blodprøve omkring vævstype og cøliakiprøver. Og derefter skal jeg tale med overlægen omkring tildkud fra kommunen eller je. Vores økonomi kan godt mærke at glutenfrikost er dyrere end glutenholdig kost. Så jeg håber meget på at overlægen vil søge hos kommunen.

I mellemtiden vil jeg delel denne geniale kage med jer. Pt. det bedste glutenfrie bageresultat.

Æbletærte (men andre frugte/bær kan også bruges)

150g margarine
125g sukker
3 æg
1 tsk. bagepulver
165g rød finax melblaning (eller anden lys melblanding)
25g rismel
75g mørk hakket chokolade
1 dl æblejuice
2-3 æbler (skrællet, hvert æble skåret ud i ca. 12 stykker)
Mandelflager og lidt sukker til drys

Æg og sukker piskes luftigt, margarinene blandes i. De tøre ingredienser blades i en skål og vendes i de våde varer. Æblejuice og chokolade hældes i som det sidste.
Dejen hældes i en smurt springform eller tærte form (stor). Dejen hviler 5 min.
De skrællede æblestykker presses godt ned i dejen i valfrit mønster. Drys med mandelflager.
Bages ved 165-175C i 35-45 min. til den er gylden.
Velbekommen

Pastaen fra sidste uge blev forrestne god, lidt tyk men smagte faktisk ret godt.

Ingen kommentarer: